Ja, je weet natuurlijk wel welk antwoord ik daar op heb 😉 Kies je nou die collega met talent voor fotografie of voor de professional?

Ik snap het dilemma wel hoor. Die collega is een toffe peer of een leuke meid die echt slag heeft van fotograferen. Zulke mensen bestaan hoor, dat weet ik!

Maar eerlijk is eerlijk, ik heb toch echt de ervaring als het gaat om de boodschap overbrengen, compositie, belichting en iets in scène zetten. Die collega weet natuurlijk alles van jullie bedrijf, de medewerkers, de klanten, de apparatuur en werkprocessen.  Maar ik ben gewend om mee te denken over de representatie van bedrijven in de buitenwereld. Wat schept het juiste beeld en helpt je imago te versterken? Ik ken de talloze media-typen en gebruikssituaties die allemaal andere eisen aan de fotografie stellen.

Zo maakt het een heel verschil of je beeld maakt voor een website of voor sociale media. Een websiteheader moet meestal een fors (landscape-) formaat hebben, Instagram-foto’s zijn vierkant.

Hiernaast zie je links eigen foto’s van Deventer Ziekenhuis, rechts foto’s die door mij zijn gemaakt. Wat wil je met je team uitstralen als je opzoek bent naar nieuw personeel? Hoe kom je de ‘wacht-tijd’ door met je kinderen? Culinair genieten? en een portret achter een computer…

 

Andere criteria die de keuze voor het beeld beïnvloeden zijn bijvoorbeeld:

  • de sfeer en het “umfeld” van de uiting (bijvoorbeeld verschijnt het beeld in drukwerk, een online magazine of op de eigen website)
  • is het een eenmalige unieke uiting, of is er sprake van herhaling of een permanent uiting zoals een website-header?
  • de gewenste detaillering: een poster voor outdoor-reclame langs de openbare weg moet in een seconde de boodschap kunnen overbrengen
  • het gebruik van tekst in combinatie met de foto
  • gaat het om een foto in zwart-wit of in kleur?

En dat is nog lang niet alles! Ik neem dat allemaal mee in de voorbereiding, tijdens de fotoshoot, en bij de nabewerking van de foto’s.

De voordelen van de bedrijfsfotograaf

Tot slot een handige checklist met de belangrijkste kenmerken van mijn dienstverlening:

  • Professionele intake:
    • afstemming op de marcom-doelen (branding, personeelswerving, nieuwe klanten, enz.)
    • afstemming op media, planning, budget, enz.
    • kledingtips
    • locatiekeuze
    • onderwerpkeuze
    • tips voor interne communicatie, vooraf informeren personeel/betrokkenen
  • Duidelijke afspraken over:
    • inspanning
    • planning fotosessie
    • levering foto’s
    • licentie
    • eigendom
    • gebruik van de foto’s (portretrecht)
    • beeldformaat
    • hergebruik van foto’s in diverse media (website, social, drukwerk)
  • Professionele foto- en flitsapparatuur
  • Goede belichting en scherpe foto’s
  • Frisse blik op bedrijf en medewerkers
  • Getraind oog voor fotogenieke plekken en situaties
  • “Natuurlijke” uitstraling van geportretteerden
  • Goede sfeer tijdens de fotoshoot, mensen voelen zich op hun gemak
  • Nabewerking van foto’s
  • Aansprakelijk voor geleverd werk
  • Ondernemer met netwerk van betrouwbare partners in aanverwante disciplines
  • Objectief en onafhankelijk!

De hobbyfotograaf is ongetwijfeld “goedkoper”. Maar bedenk dat bedrijfsfotografie een investering in je marketing is. In de kracht van je communicatie en dat professionele foto’s meerdere jaren meegaan. En dus over meerdere jaren mogen worden afgeschreven. Bel me maar, dan overleggen we even.