Wordt het tijd dat jouw team eens echt mooi op de foto gaat? Dat je doelgroep op een leuke manier kennismaakt met de mensen achter je bedrijf? Klanten doen zaken met mensen en niet met een bedrijf. Je wilt dan zeker niet stijf overkomen. Lees daarom in deze blog over vijf belangrijke zaken waar je op moet letten om een echt leuke, creatieve teamfoto voor je bedrijf te maken.

Ontspannen maar

Best veel mensen gaan niet graag op de foto. Het is daarom slim om een plek (locatie) te kiezen waar mensen zich veilig (in hun element) voelen. Dit kan de werkplek zijn of een mooie plek die een groot raakvlak heeft met je bedrijf. Zoals de omgeving waarin je bedrijf gevestigd is.
Eenmaal in de juiste setting is humor je beste vriend. Maak gerust wat lol. Die ontspannen sfeer met lachende mensen geeft potentiële klanten een goed gevoel.

Passende setting in je creatieve teamfoto

Natuurlijk is een spontane en persoonlijke teamfoto erg belangrijk. Let er wel op dat je teamfoto ook past bij wat je met je bedrijf wilt uitstralen. Dus conform de huisstijl en de missie die je samen nastreeft.
Als je een advocatenkantoor hebt met goedgeklede mensen, dan wil je klasse en exclusiviteit uitstralen. Dan staat een statig pand of kasteel als achtergrond beter dan een jolige achtergrond vol bonte kleuren.

Stem kleding af (op elkaar en de achtergrond)

Als de locatie bekend is, geef je medewerkers dan een kledingadvies mee voor de dag van de fotoshoot. Iedereen in dezelfde kleurtinten, bijvoorbeeld blauw-wit kan enorm veel rust brengen in de foto. Vooral als de achtergrond ook nog eens diezelfde tinten heeft. Fijn voor de bezoeker op je site of de lezer van het magazine.

Iedereen in verschillende (felle) kleuren zorgt voor een rommelig geheel. Rustige pasteltinten passen in bijna iedere omgeving. Het kan mooi uitkomen om de kleuren van je huisstijl aan te houden. Liever geen drukke motieven, printen, schreeuwerige teksten en logo’s. Geef dit ook aan je team mee. Je wilt een harmonieuze teamfoto waarin iedereen gelijke aandacht krijgt.

Wees creatief in de opstelling van je teamfoto

Als mensen dezelfde houding aannemen wordt een teamfoto al gauw een stijf geheel. Zorg dat iedereen net even anders staat, iets leuks doet of uitbeeldt. Dat geeft dynamiek in de foto.
Voorkom rechte lijnen (saai!) door gebruik te maken van stoelen, een trap of een muurtje. Zo zorg je ervoor dat iedereen mooi in je teamfoto past zonder dat het vol oogt.

Geef medewerkers gerust iets persoonlijks in handen of iets dat te maken heeft met zijn of haar werk. Dat maakt het allemaal nog speelser

Fotografeer vanuit verschillende posities

Maak foto’s vanaf verschillende posities en niet alleen recht voor het team. Ga eens een stuk hoger staan of neem een foto juist heel laag bij de grond. Dit kan voor leuke verrassingen zorgen. Bij een grote groep is het soms zelf noodzakelijk om (veel) hoger te staan, omdat alle gezichten in een groep van mensen achter elkaar er anders niet goed opkomen.

Laat gezichten er scherp uitkomen

Alle gezichten moeten niet alleen goed op de foto te zien zijn, maar ook scherp in beeld komen. Stel scherp op de gezichten en de achtergrond wordt wat onscherper. Hierdoor springen de mensen, waar het om draait, er nog mooier uit. Bij het scherp stellen op je team komt je team als het ware los van de achtergrond. En dat geeft een erg mooi en duidelijk beeld.

Creatieve teamfoto’s voor jouw bedrijf?

Heb je nog vragen of opmerkingen over deze blog? Neem gerust contact met me op. Dit kan door te bellen naar 06 2375 8133 of te mailen naar info@fotograafilse.nl.

Ik ben benieuwd!

 

Uiteraard mag je me altijd inschakelen voor creatieve teamfoto’s van zeer hoge kwaliteit.

In veel bedrijven gebeurt het meeste werk op kantoor. In vergaderruimtes, achter de (beeld)schermen, digitaal. Maar aan de uitstraling van je kantoor, de aankleding, de onderlinge sfeer en de werkwijze kun je als kijker onbewust veel aflezen. Ook bij kantoor fotografie gaat het wat mij betreft om de mensen. Het kantoor moet leven. Ook is […]

Een opmerking die regelmatig voorbij komt bij de aanvraag voor een zakelijke fotoshoot. Ik sta dan op scherp, opzoek naar een ‘haakje’ waarmee we wel aan de slag kunnen. Ook tast ik af hoe ‘extreem’ het mag zijn… want alle medewerkers ‘uit hun comfortzone’ fotograferen is ook niet de bedoeling. Het is soms al spannend […]

Laten we beginnen bij het begin: een portretfoto gaat om het portret, de mens. Dus wat de achtergrond ook wordt, degene die erop staat is het belangrijkste. Daarom vindt ik persoonlijk dat de achtergrond niet teveel moet afleiden, zeker niet als er op de bedrijfswebsite 12 medewerkers bij elkaar komen te staan op een ‘over […]

Wat is storytelling? Storytelling betekent  “verhalen vertellen” en is van groot belang gebleken in het marketing- en communicatie-vak omdat men ontdekte dat een goed verhaal inspireert, emotie overbrengt, goed onthouden wordt, je publiek weet te overtuigen. Kenmerken die echt goud waard zijn als je beter wilt opvallen, als je relevanter en effectiever wilt zijn dan […]

Ja, je weet natuurlijk wel welk antwoord ik daar op heb 😉 Kies je nou die collega met talent voor fotografie of voor de professional? Ik snap het dilemma wel hoor. Die collega is een toffe peer of een leuke meid die echt slag heeft van fotograferen. Zulke mensen bestaan hoor, dat weet ik! Maar […]

Wat je als fotograaf voor de zorgsector eigenlijk wilt, is dat wat er tussen patiënt, cliënt en zorgverlener gebeurt vangen in een pakkend beeld. Want elk ziekenhuis, elke zorginstelling stelt de zorg voorop, maar de praktijk is weerbarstig: de aandacht die zorgverleners aan hun patiënten kunnen besteden staat onder druk.  Maar we weten ook allemaal […]

Kledingtips fotoshoot Spannend, bij de marketingafdeling is besloten dat er een fotograaf moet komen om de medewerkers te fotograferen. Ilse heet ze. Lijkt me wel een aardige meid. Anyway, je wilt er natuurlijk piekfijn uitzien, hmm, misschien nog maar even naar de kapper ook.  En toch die mooie blouse maar kopen…? Aan de andere kant: […]

Ik hoor nogal eens van mijn grotere opdrachtgevers dat afdelingen niet weten dat er vaak al foto’s van een bedrijfsfotograaf beschikbaar zijn in de organisatie. Dat dan iemand gaat knutselen met stockfoto’s of eigen fotomateriaal, terwijl er door de afdeling communicatie een prachtige serie bedrijfsfoto’s is gemaakt. Dat is dan natuurlijk wel een beetje jammer […]

Al meer dan een jaar stond een fotoreportage voor het nieuwe Deventer Ziekenhuis op mijn verlanglijstje. Het leek mij heel bijzonder om op deze locatie mensen in alledaagse ziekenhuissituaties vast te leggen. In januari was de communicatieafdeling van het ziekenhuis druk bezig met de nieuwe website die ze per 1 maart 2019 wilden lanceren. Via […]

Jouw doel bepaalt waar een bedrijfsfotograaf op inzoomt. Voor het aantrekken van nieuwe klanten laat je wat anders van je bedrijf zien dan voor het aantrekken van nieuwe medewerkers. Lees in deze blog de verschillende doeleinden van bedrijfsfotografie. Portretfotografie (persoonlijke bedrijfsfotografie) In de loop van de tijd verandert de samenstelling van je team. Er gaan […]

Wil je jouw werkproces en logistiek mooi in beelden vastleggen? Of jullie passie zo in beeld brengen dat het potentiële klanten een goed gevoel geeft? Het is belangrijk dat je doelgroep een goede indruk krijgt van hoe je producten tot stand komen en hoe het logistiek bij je geregeld is. Lees in deze blog het […]

Nog vaak kom ik op LinkedIn profielfoto’s tegen die niet echt zakelijk te noemen zijn. Terwijl het toch het belangrijkste onderdeel van je LinkedIn profiel is. Met een niet professionele foto kom je als bedrijf ook niet echt professioneel over. Wil jij beter bij je doelgroep in beeld verschijnen op LinkedIn? Zodat ze vertrouwen in […]

Wordt het tijd dat jouw team eens echt mooi op de foto gaat? Dat je doelgroep op een leuke manier kennismaakt met de mensen achter je bedrijf? Klanten doen zaken met mensen en niet met een bedrijf. Je wilt dan zeker niet stijf overkomen. Lees daarom in deze blog over vijf belangrijke zaken waar je […]

Zijn de foto’s op je website sterk verouderd of passen ze niet meer bij wat jij wilt uitstralen? Start je net een onderneming en wil je tekstversterkende foto’s die je doelgroep aanspreken? Lees in mijn artikel 8 tips waar je op moet letten bij goede website fotografie. Tip 1: Laat zien wat jij kunt betekenen […]

  • 1
  • 2