
Creatieve imago fotografie voor het Deventer Ziekenhuis
Al meer dan een jaar stond een fotoreportage voor het nieuwe Deventer Ziekenhuis op mijn verlanglijstje. Het leek mij heel bijzonder om op deze locatie mensen in alledaagse ziekenhuissituaties vast te leggen.
In januari was de communicatieafdeling van het ziekenhuis druk bezig met de nieuwe website die ze per 1 maart 2019 wilden lanceren. Via mijn netwerk BNI Deventer kwam ik in contact met een medewerker van de afdeling. Ik mocht op bezoek komen om te pitchen!
Lees in deze verhaalblog over de creatieve imago fotografie die ik maakte voor het Deventer ziekenhuis.
Merkmissie: Aandacht voor de medemens
Om mij goed op de afspraak voor te bereiden kreeg ik van de communicatiemedewerker een opdrachtomschrijving inclusief uitgangspunten voor interne en externe imago fotografie.
Uit de opdracht bleek dat ze het leven van de Sallanders centraal wilden stellen. Geen prominente rol voor ‘witte jassen’ maar aandacht voor de patiënt en zijn of haar omgeving. Beeldmateriaal dat bezoekers op de nieuwe website op hun gemak zou stellen.
Het ging om zo’n 25 beelden voor de verschillende onderdelen van de site:
‘Home’, ‘Patiënt’, ‘Bezoek’, ‘Werken’, ‘Leren’, ‘Over ons’ en ‘MijnDZ’. Uiteraard moesten het mooie sfeerbeelden worden die de informatie op de pagina’s ondersteunden. Foto’s die later ook voor andere doeleinden gebruikt konden worden, zoals de krant, social mediakanalen, presentaties, patiëntenfolders etc.
Externe en interne imago fotografie
In de fotoreportage moesten beelden te zien zijn van patiënten in hun eigen leefomgeving (extern) om een hoge maatschappelijke betrokkenheid vanuit het ziekenhuis te laten zien. Mensen in een ontspannen setting die door de ondersteuning en zorg van het ziekenhuis leven zoals ze willen leven. Met de veiligheid van het ziekenhuis dichtbij.
De slogan van het ziekenhuis is dan ook niet voor niets:
‘Jouw leven. Jouw Deventer ziekenhuis’.
Voor de fotografie in het ziekenhuis (intern) zochten ze naar verschillende situaties en momenten die ontspannen behulpzaamheid en gastvrijheid lieten zien.
Mijn plan van aanpak
Een week later zat ik al met mijn presentatiemap bij het Deventer ziekenhuis aan tafel. Ik vertelde over mijn opleidingen en achtergrond en liet veel werk zien dat, naar mijn idee, goed bij de sfeer en het gevoel van dit project zou passen. Ik had goed nagedacht over ‘modellen’, situaties en locaties. Ook had ik de totaalkosten voor alles overzichtelijk uitgewerkt.
Het ziekenhuis zocht naar een samenhangende lijn in foto’s die recht deed aan het merk, de verschillende rollen (patiënt/bezoeker/werknemer) en de verschillende mensen in de regio. In het gesprek kregen ze het idee dat ik dit kon realiseren.
Mijn regelwerk bij imago fotografie
Ik kon mijn geluk niet op toen de opdracht naar mij ging. Veel regelwerk lag in mijn handen, zoals het regelen van ‘modellen’ en het uitzoeken van locaties. Heerlijk vond ik dat.
Ook zorgde ik ervoor dat de noodzakelijke verklaringen werden getekend voor het rechtenvrije gebruik van de foto’s door het ziekenhuis.
Met mijn talent om natuurlijke, ontspannen scenes te creëren, maakte ik campagnebeelden voor de externe imago fotografie. Bekijk een aantal voorbeelden hier onder.
[metaslider id=”10961″]
Interne fotografie voor het Deventer ziekenhuis
Voor de interne reportage zat ik tussen de mensen in wachtruimtes, volgde ik studenten geneeskunde en liep ik mee met het werk van vrijwilligers. Ik vond het belangrijk dat mensen zich thuis voelden en hun eigen ding deden. Dat ze met een glimlach een kopje koffie aangeboden kregen en er hulp geboden werd als het even alleen niet lukte.
Bekijk ook mijn volledige reportage voor het Deventer ziekenhuis.
Contact voor creatieve imago fotografie
Heb je nog vragen of opmerkingen over deze blog of zou je graag vrijblijvend kennismaken?
Neem gerust contact met me op. Dit kan door te bellen naar 06 2375 8133 of te mailen naar info@fotograafilse.nl.
Sorry, the comment form is closed at this time.