Al meer dan een jaar stond een fotoreportage voor het nieuwe Deventer Ziekenhuis op mijn verlanglijstje. Het leek mij heel bijzonder om op deze locatie mensen in alledaagse ziekenhuissituaties vast te leggen.

In januari was de communicatieafdeling van het ziekenhuis druk bezig met de nieuwe website die ze per 1 maart 2019 wilden lanceren. Via mijn netwerk BNI Deventer kwam ik in contact met een medewerker van de afdeling. Ik mocht op bezoek komen om te pitchen!

Lees in deze verhaalblog over de creatieve imago fotografie die ik maakte voor het Deventer ziekenhuis.

Merkmissie: Aandacht voor de medemens

Om mij goed op de afspraak voor te bereiden kreeg ik van de communicatiemedewerker een opdrachtomschrijving inclusief uitgangspunten voor interne en externe imago fotografie.
Uit de opdracht bleek dat ze het leven van de Sallanders centraal wilden stellen. Geen prominente rol voor ‘witte jassen’ maar aandacht voor de patiënt en zijn of haar omgeving. Beeldmateriaal dat bezoekers op de nieuwe website op hun gemak zou stellen.

Het ging om zo’n 25 beelden voor de verschillende onderdelen van de site:
‘Home’, ‘Patiënt’, ‘Bezoek’, ‘Werken’, ‘Leren’, ‘Over ons’ en ‘MijnDZ’. Uiteraard moesten het mooie sfeerbeelden worden die de informatie op de pagina’s ondersteunden. Foto’s die later ook voor andere doeleinden gebruikt konden worden, zoals de krant, social mediakanalen, presentaties, patiëntenfolders etc.

Externe en interne imago fotografie

In de fotoreportage moesten beelden te zien zijn van patiënten in hun eigen leefomgeving (extern) om een hoge maatschappelijke betrokkenheid vanuit het ziekenhuis te laten zien. Mensen in een ontspannen setting die door de ondersteuning en zorg van het ziekenhuis leven zoals ze willen leven. Met de veiligheid van het ziekenhuis dichtbij.

De slogan van het ziekenhuis is dan ook niet voor niets:
‘Jouw leven. Jouw Deventer ziekenhuis’.

Voor de fotografie in het ziekenhuis (intern) zochten ze naar verschillende situaties en momenten die ontspannen behulpzaamheid en gastvrijheid lieten zien.

Mijn plan van aanpak

Een week later zat ik al met mijn presentatiemap bij het Deventer ziekenhuis aan tafel. Ik vertelde over mijn opleidingen en achtergrond en liet veel werk zien dat, naar mijn idee, goed bij de sfeer en het gevoel van dit project zou passen. Ik had goed nagedacht over ‘modellen’, situaties en locaties. Ook had ik de totaalkosten voor alles overzichtelijk uitgewerkt.

Het ziekenhuis zocht naar een samenhangende lijn in foto’s die recht deed aan het merk, de verschillende rollen (patiënt/bezoeker/werknemer) en de verschillende mensen in de regio. In het gesprek kregen ze het idee dat ik dit kon realiseren.

Mijn regelwerk bij imago fotografie

Ik kon mijn geluk niet op toen de opdracht naar mij ging. Veel regelwerk lag in mijn handen, zoals het regelen van ‘modellen’ en het uitzoeken van locaties. Heerlijk vond ik dat.
Ook zorgde ik ervoor dat de noodzakelijke verklaringen werden getekend voor het rechtenvrije gebruik van de foto’s door het ziekenhuis.

Met mijn talent om natuurlijke, ontspannen scenes te creëren, maakte ik campagnebeelden voor de externe imago fotografie. Bekijk een aantal voorbeelden hier onder.

Interne fotografie voor het Deventer ziekenhuis

Voor de interne reportage zat ik tussen de mensen in wachtruimtes, volgde ik studenten geneeskunde en liep ik mee met het werk van vrijwilligers. Ik vond het belangrijk dat mensen zich thuis voelden en hun eigen ding deden. Dat ze met een glimlach een kopje koffie aangeboden kregen en er hulp geboden werd als het even alleen niet lukte.

Bekijk ook mijn volledige reportage voor het Deventer ziekenhuis.

Contact voor creatieve imago fotografie

Heb je nog vragen of opmerkingen over deze blog of zou je graag vrijblijvend kennismaken?
Neem gerust contact met me op. Dit kan door te bellen naar 06 2375 8133 of te mailen naar info@fotograafilse.nl.

 

In veel bedrijven gebeurt het meeste werk op kantoor. In vergaderruimtes, achter de (beeld)schermen, digitaal. Maar aan de uitstraling van je kantoor, de aankleding, de onderlinge sfeer en de werkwijze kun je als kijker onbewust veel aflezen. Ook bij kantoor fotografie gaat het wat mij betreft om de mensen. Het kantoor moet leven. Ook is […]

Een opmerking die regelmatig voorbij komt bij de aanvraag voor een zakelijke fotoshoot. Ik sta dan op scherp, opzoek naar een ‘haakje’ waarmee we wel aan de slag kunnen. Ook tast ik af hoe ‘extreem’ het mag zijn… want alle medewerkers ‘uit hun comfortzone’ fotograferen is ook niet de bedoeling. Het is soms al spannend […]

Laten we beginnen bij het begin: een portretfoto gaat om het portret, de mens. Dus wat de achtergrond ook wordt, degene die erop staat is het belangrijkste. Daarom vindt ik persoonlijk dat de achtergrond niet teveel moet afleiden, zeker niet als er op de bedrijfswebsite 12 medewerkers bij elkaar komen te staan op een ‘over […]

Wat is storytelling? Storytelling betekent  “verhalen vertellen” en is van groot belang gebleken in het marketing- en communicatie-vak omdat men ontdekte dat een goed verhaal inspireert, emotie overbrengt, goed onthouden wordt, je publiek weet te overtuigen. Kenmerken die echt goud waard zijn als je beter wilt opvallen, als je relevanter en effectiever wilt zijn dan […]

Ja, je weet natuurlijk wel welk antwoord ik daar op heb 😉 Kies je nou die collega met talent voor fotografie of voor de professional? Ik snap het dilemma wel hoor. Die collega is een toffe peer of een leuke meid die echt slag heeft van fotograferen. Zulke mensen bestaan hoor, dat weet ik! Maar […]

Wat je als fotograaf voor de zorgsector eigenlijk wilt, is dat wat er tussen patiënt, cliënt en zorgverlener gebeurt vangen in een pakkend beeld. Want elk ziekenhuis, elke zorginstelling stelt de zorg voorop, maar de praktijk is weerbarstig: de aandacht die zorgverleners aan hun patiënten kunnen besteden staat onder druk.  Maar we weten ook allemaal […]

Kledingtips fotoshoot Spannend, bij de marketingafdeling is besloten dat er een fotograaf moet komen om de medewerkers te fotograferen. Ilse heet ze. Lijkt me wel een aardige meid. Anyway, je wilt er natuurlijk piekfijn uitzien, hmm, misschien nog maar even naar de kapper ook.  En toch die mooie blouse maar kopen…? Aan de andere kant: […]

Ik hoor nogal eens van mijn grotere opdrachtgevers dat afdelingen niet weten dat er vaak al foto’s van een bedrijfsfotograaf beschikbaar zijn in de organisatie. Dat dan iemand gaat knutselen met stockfoto’s of eigen fotomateriaal, terwijl er door de afdeling communicatie een prachtige serie bedrijfsfoto’s is gemaakt. Dat is dan natuurlijk wel een beetje jammer […]

Al meer dan een jaar stond een fotoreportage voor het nieuwe Deventer Ziekenhuis op mijn verlanglijstje. Het leek mij heel bijzonder om op deze locatie mensen in alledaagse ziekenhuissituaties vast te leggen. In januari was de communicatieafdeling van het ziekenhuis druk bezig met de nieuwe website die ze per 1 maart 2019 wilden lanceren. Via […]

Jouw doel bepaalt waar een bedrijfsfotograaf op inzoomt. Voor het aantrekken van nieuwe klanten laat je wat anders van je bedrijf zien dan voor het aantrekken van nieuwe medewerkers. Lees in deze blog de verschillende doeleinden van bedrijfsfotografie. Portretfotografie (persoonlijke bedrijfsfotografie) In de loop van de tijd verandert de samenstelling van je team. Er gaan […]

Wil je jouw werkproces en logistiek mooi in beelden vastleggen? Of jullie passie zo in beeld brengen dat het potentiële klanten een goed gevoel geeft? Het is belangrijk dat je doelgroep een goede indruk krijgt van hoe je producten tot stand komen en hoe het logistiek bij je geregeld is. Lees in deze blog het […]

Nog vaak kom ik op LinkedIn profielfoto’s tegen die niet echt zakelijk te noemen zijn. Terwijl het toch het belangrijkste onderdeel van je LinkedIn profiel is. Met een niet professionele foto kom je als bedrijf ook niet echt professioneel over. Wil jij beter bij je doelgroep in beeld verschijnen op LinkedIn? Zodat ze vertrouwen in […]

Wordt het tijd dat jouw team eens echt mooi op de foto gaat? Dat je doelgroep op een leuke manier kennismaakt met de mensen achter je bedrijf? Klanten doen zaken met mensen en niet met een bedrijf. Je wilt dan zeker niet stijf overkomen. Lees daarom in deze blog over vijf belangrijke zaken waar je […]

Zijn de foto’s op je website sterk verouderd of passen ze niet meer bij wat jij wilt uitstralen? Start je net een onderneming en wil je tekstversterkende foto’s die je doelgroep aanspreken? Lees in mijn artikel 8 tips waar je op moet letten bij goede website fotografie. Tip 1: Laat zien wat jij kunt betekenen […]

  • 1
  • 2