Laten we beginnen bij het begin: een portretfoto gaat om het portret, de mens. Dus wat de achtergrond ook wordt, degene die erop staat is het belangrijkste. Daarom vindt ik persoonlijk dat de achtergrond niet teveel moet afleiden, zeker niet als er op de bedrijfswebsite 12 medewerkers bij elkaar komen te staan op een ‘over ons’ pagina. Maar wat dan wel?
1. Een witte achtergrond
Met een witte achtergrond zit je eigenlijk altijd goed. De foto’s zijn clean en helder en ze zijn gemakkelijk met elkaar te combineren. Zeker voor grote organisaties is dit aan te raden. Als er namelijk een nieuwe medewerker wordt aangenomen kan deze moeiteloos op dezelfde manier worden gefotografeerd, ongeacht de locatie/het licht enz. Moeten we hiervoor naar een studio komen? Nee. Deze foto’s worden gemaakt voor een witte muur of ik neem een achtergrondrol mee. Samen met mijn mobiele flitsers creëer ik een studio op locatie. Deze foto’s zijn ook geschikt als profielfoto voor LinkedIn (in het rondje).
2. Met een (deel van het) logo
Deze portretten zijn gemaakt voor een witte achtergrond, later is het een deel van het logo er onscherp achter gezet. Hierdoor blijft het nog wel om de portretten gaan. Ga niet voor een banner staan met allerlei teksten, dit leid ontzettend af. Wil je wel het hele logo zien op ieder portret, zet hem er dan later digitaal in een hoekje over heen.
3. In het groen
Buiten is het ook prachtig voor portretten. Met natuurlijk daglicht of een klein flitsje. Ieder seizoen heeft zo zijn voordelen. Helemaal leuk is het als het ook bij je past. Zo is Rosalie Martens (midden) boswachter ecologie en staat Herman Harms (rechts) voor ecologisch bouwen.
4. Op het kantoor
Vind je de witte achtergrond te saai? Mag er wel wat meer diepte in? Dan kiezen we gewoon een plek binnen jullie werkruimte. Dat kan natuurlijk het kantoor zijn, maar ook een productiehal, gang of entree is prima geschikt.
5. Op de werkplek
Op deze manier combineer je de bedrijfsreportage met de portretten. Dit is vooral mooi als er met de handen gewerkt wordt. Je kunt zo diverse werkzaamheden, specialismes en ruimtes laten zien.
6. Een kleur
Mag het lekker knallen en opvallen? Kies voor kleur. Hebben jullie een geschilderde wand in de huisstijlkleur? Perfect! Deze portretten worden dan ook snel herkend. Zo fotografeerde ik bijvoorbeeld alle medewerkers van de Rabobank met een blauwe achtergrond, als je door LinkedIn scrolt zie je precies wie medewerkers zijn van de Rabobank, zo bouw je aan een merk.
7. Thuis
Werk je vanuit huis? Jazeker kunnen we hier ook portretfoto’s maken. Leuk zelfs! Je woning zegt meestal veel over jezelf (net zo als de keuze van je kleding). Welke kleuren en materialen pas je toe, wat hangt er aan de muur. Je voelt je er prettig en stelt jezelf open door een stukje van jezelf te laten zien. Ik geloof erin dat je dan ook de mensen aantrekt die bij jou passen. Wil je dit niet? laten we dan samen nadenken over een andere locatie.
De puntjes op de i
Wil jij de foto’s ontvangen met een randje eromheen in de huisstijlkleur, het logo in een hoekje, ook de zwart/wit versies, vierkant voor sociale media, enz. Geen probleem! Een kleine moeite voor mij. Laat het me gerust weten. Heb je nog vragen? Wil je iets overleggen? Bel of mail me dan gerust.