Zijn de foto’s op je website sterk verouderd of passen ze niet meer bij wat jij wilt uitstralen? Start je net een onderneming en wil je tekstversterkende foto’s die je doelgroep aanspreken? Lees in mijn artikel 8 tips waar je op moet letten bij goede website fotografie.

Tip 1: Laat zien wat jij kunt betekenen

Bij het maken van foto’s voor je website is het belangrijk om duidelijk te hebben waar je doelgroep naar op zoek is. Hoe kun jij hun probleem oplossen en welk gevoel wil je ze daarbij geven? Laat in duidelijke beelden zien wat jij kunt betekenen en wat dat oplevert. Schep het vertrouwen dat met jouw mensen de oplossing nabij is. Gun je doelgroep eens een kijkje in de keuken. Hoe verloopt het proces? Laat zien dat er met zorg en aandacht gewerkt wordt, dat er mensen aan te pas komen. Goede website fotografie ondersteunt wat jij op je site aan je doelgroep vertelt.

Tip 2: Zorg voor persoonlijke foto’s

Jouw potentiële klant wil contact met jou (jullie) maken en een goed gevoel krijgen bij jouw (jullie) werkwijze. Zorg dat jij je verhaal mooi in beelden ‘vangt’ en maak dynamische sfeerbeelden van jouw mensen op de vloer.

Er zijn tegenwoordig veel sites waarvan je gratis foto’s kunt downloaden. Deze foto’s zijn vrij onpersoonlijk en worden door meerdere bedrijven gebruikt. Niet erg origineel dus. Ook zijn veel zakelijke stockfoto’s ongeloofwaardig. Niemand gelooft dat die Amerikaanse mevrouw met headset echt bij jou werkt.

Hieronder de website van Van Brug Software, met foto’s door Fotograaf Ilse

Tip 3: Houd bij headerfoto’s rekening met tekstruimte

Vooral bij headerfoto’s is het goed om rekening te houden met ruimte voor tekst. Zo kun je bij het fotograferen bijvoorbeeld zorgen voor een onscherp gedeelte of een ‘lege ruimte’ links of rechts. Rekening houden met tekstruimte zorgt voor goed leesbare teksten die er mooi uitspringen op je site.

Tip 4: Focus op scherptediepte bij website fotografie: kies wat je wilt laten zien

Als je met je foto een product, detail of persoon wilt laten zien, fotografeer deze dan scherp, maar laat de omgeving dan onscherp. Focus op wat belangrijk is. Hierdoor springt de persoon of het object er nog mooier uit op de foto. Dit zorgt voor een rustig beeld op je site zonder achtergronddrukte.

Tip 5: Let op de kijkrichting in foto’s

Onderzoek toont aan dat mensen kijken naar waar andere mensen kijken. Laat iemand op een foto dus kijken naar een actie die je bezoeker moet uitvoeren.
Natuurlijk met een grote glimlach, want dat geeft je bezoeker vertrouwen om de actie ook echt uit te voeren.

Bij website fotografie is het ook belangrijk dat mensen binnen je site kijken. Als iemand op een foto buiten je website kijkt of iets op een foto buiten je website gericht is, lijkt de informatie op je site minder belangrijk.

Tip 6: Houd rekening met de kleuren van je site (huisstijl)

Het is voor een uniforme uitstraling van je site mooi om de kleuren van je huisstijl terug te laten komen in je foto’s. Denk bijvoorbeeld aan een item dat iemand vast heeft in de kleur van je huisstijl. Ook kan het mooi uitpakken als je de kleren van medewerkers afstemt op de kleuren van je logo.

Rustig ogende kleding (geen drukke streepjes of patronen) zorgen voor een rustige uitstraling op je website. Trek ook geen kleding aan met grote teksten. Dit leidt namelijk erg af.

Tip 7: Zorg dat foto’s op je website niet te groot zijn

Foto’s die je met een toestel maakt zijn veel te groot voor internet. Grote (zware) foto’s maken je website traag. Een browser moet dan veel moeite doen om een foto op te laden. Je ziet dan vaak ook een foto in lagen tevoorschijn komen na het aanklikken van een pagina.

Maximaal 150 kB voor een foto is groot genoeg voor je website. Een foto van een fototoestel is al snel 5 mb. Als je bedenkt dat dit 5000 kB is, begrijp je vast hoe zwaar zo’n foto voor je site is. Hij is 4850 kB te zwaar!

Verklein een foto naar een breedte van 1000 pixels. Elke computer heeft hier wel een programma voor. Proportioneel schaalt de hoogte mee in het programma.

Voor een headerfoto is 1200 pixels een geschikte breedte.

Tip 8: Denk aan zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zorg dat je zoekwoord, het onderwerp waar je online op gevonden wilt worden, in de titel van je foto staat voordat je hem naar je site upload. Een titel als ‘IMAGE0346’ zegt Google niet zo veel bij het scannen van je site.

Ook is het verstandig om je zoekwoord in de alt-tekst van je foto te verwerken. Dit kan als de foto in de mediabibliotheek van je site staat of via het potloodje als je foto eenmaal geplaatst is op een pagina.

De alt-tekst vertelt Google wat er op een foto te zien is en komt in beeld als de foto niet laadt. Omdat een speciaal programma deze tekst voor blinden en slechtzienden voorleest, is het naast het verwerken van de zoekterm ook belangrijk om te vermelden wat er op de foto te zien is.

Het mooie van bovenstaande is dat je foto’s ook sneller voor de dag komen in Google Afbeeldingen. Eén klik op die foto en een bezoeker gaat meteen naar jouw pagina waar die foto op staat.

Voorbeelden van website’s waarbij door Fotograaf Ilse de website fotografie is verzorgd:

 

Vragen of opmerkingen over website fotografie

Heb je nog vragen of opmerkingen over deze blog? Neem gerust contact met me op. Dit kan door te bellen naar 06 2375 8133 of te mailen naar info@fotograafilse.nl.

Ik ben benieuwd!

Uiteraard mag je me altijd inschakelen voor persoonlijke website fotografie van zeer hoge kwaliteit

 

In veel bedrijven gebeurt het meeste werk op kantoor. In vergaderruimtes, achter de (beeld)schermen, digitaal. Maar aan de uitstraling van je kantoor, de aankleding, de onderlinge sfeer en de werkwijze kun je als kijker onbewust veel aflezen. Ook bij kantoor fotografie gaat het wat mij betreft om de mensen. Het kantoor moet leven. Ook is […]

Een opmerking die regelmatig voorbij komt bij de aanvraag voor een zakelijke fotoshoot. Ik sta dan op scherp, opzoek naar een ‘haakje’ waarmee we wel aan de slag kunnen. Ook tast ik af hoe ‘extreem’ het mag zijn… want alle medewerkers ‘uit hun comfortzone’ fotograferen is ook niet de bedoeling. Het is soms al spannend […]

Laten we beginnen bij het begin: een portretfoto gaat om het portret, de mens. Dus wat de achtergrond ook wordt, degene die erop staat is het belangrijkste. Daarom vindt ik persoonlijk dat de achtergrond niet teveel moet afleiden, zeker niet als er op de bedrijfswebsite 12 medewerkers bij elkaar komen te staan op een ‘over […]

Wat is storytelling? Storytelling betekent  “verhalen vertellen” en is van groot belang gebleken in het marketing- en communicatie-vak omdat men ontdekte dat een goed verhaal inspireert, emotie overbrengt, goed onthouden wordt, je publiek weet te overtuigen. Kenmerken die echt goud waard zijn als je beter wilt opvallen, als je relevanter en effectiever wilt zijn dan […]

Ja, je weet natuurlijk wel welk antwoord ik daar op heb 😉 Kies je nou die collega met talent voor fotografie of voor de professional? Ik snap het dilemma wel hoor. Die collega is een toffe peer of een leuke meid die echt slag heeft van fotograferen. Zulke mensen bestaan hoor, dat weet ik! Maar […]

Wat je als fotograaf voor de zorgsector eigenlijk wilt, is dat wat er tussen patiënt, cliënt en zorgverlener gebeurt vangen in een pakkend beeld. Want elk ziekenhuis, elke zorginstelling stelt de zorg voorop, maar de praktijk is weerbarstig: de aandacht die zorgverleners aan hun patiënten kunnen besteden staat onder druk.  Maar we weten ook allemaal […]

Kledingtips fotoshoot Spannend, bij de marketingafdeling is besloten dat er een fotograaf moet komen om de medewerkers te fotograferen. Ilse heet ze. Lijkt me wel een aardige meid. Anyway, je wilt er natuurlijk piekfijn uitzien, hmm, misschien nog maar even naar de kapper ook.  En toch die mooie blouse maar kopen…? Aan de andere kant: […]

Ik hoor nogal eens van mijn grotere opdrachtgevers dat afdelingen niet weten dat er vaak al foto’s van een bedrijfsfotograaf beschikbaar zijn in de organisatie. Dat dan iemand gaat knutselen met stockfoto’s of eigen fotomateriaal, terwijl er door de afdeling communicatie een prachtige serie bedrijfsfoto’s is gemaakt. Dat is dan natuurlijk wel een beetje jammer […]

Al meer dan een jaar stond een fotoreportage voor het nieuwe Deventer Ziekenhuis op mijn verlanglijstje. Het leek mij heel bijzonder om op deze locatie mensen in alledaagse ziekenhuissituaties vast te leggen. In januari was de communicatieafdeling van het ziekenhuis druk bezig met de nieuwe website die ze per 1 maart 2019 wilden lanceren. Via […]

Jouw doel bepaalt waar een bedrijfsfotograaf op inzoomt. Voor het aantrekken van nieuwe klanten laat je wat anders van je bedrijf zien dan voor het aantrekken van nieuwe medewerkers. Lees in deze blog de verschillende doeleinden van bedrijfsfotografie. Portretfotografie (persoonlijke bedrijfsfotografie) In de loop van de tijd verandert de samenstelling van je team. Er gaan […]

Wil je jouw werkproces en logistiek mooi in beelden vastleggen? Of jullie passie zo in beeld brengen dat het potentiële klanten een goed gevoel geeft? Het is belangrijk dat je doelgroep een goede indruk krijgt van hoe je producten tot stand komen en hoe het logistiek bij je geregeld is. Lees in deze blog het […]

Nog vaak kom ik op LinkedIn profielfoto’s tegen die niet echt zakelijk te noemen zijn. Terwijl het toch het belangrijkste onderdeel van je LinkedIn profiel is. Met een niet professionele foto kom je als bedrijf ook niet echt professioneel over. Wil jij beter bij je doelgroep in beeld verschijnen op LinkedIn? Zodat ze vertrouwen in […]

Wordt het tijd dat jouw team eens echt mooi op de foto gaat? Dat je doelgroep op een leuke manier kennismaakt met de mensen achter je bedrijf? Klanten doen zaken met mensen en niet met een bedrijf. Je wilt dan zeker niet stijf overkomen. Lees daarom in deze blog over vijf belangrijke zaken waar je […]

Zijn de foto’s op je website sterk verouderd of passen ze niet meer bij wat jij wilt uitstralen? Start je net een onderneming en wil je tekstversterkende foto’s die je doelgroep aanspreken? Lees in mijn artikel 8 tips waar je op moet letten bij goede website fotografie. Tip 1: Laat zien wat jij kunt betekenen […]

  • 1
  • 2