Zijn de foto’s op je website sterk verouderd of passen ze niet meer bij wat jij wilt uitstralen? Start je net een onderneming en wil je tekstversterkende foto’s die je doelgroep aanspreken? Lees in mijn artikel 8 tips waar je op moet letten bij goede website fotografie.

Tip 1: Laat zien wat jij kunt betekenen

Bij het maken van foto’s voor je website is het belangrijk om duidelijk te hebben waar je doelgroep naar op zoek is. Hoe kun jij hun probleem oplossen en welk gevoel wil je ze daarbij geven? Laat in duidelijke beelden zien wat jij kunt betekenen en wat dat oplevert. Schep het vertrouwen dat met jouw mensen de oplossing nabij is. Gun je doelgroep eens een kijkje in de keuken. Hoe verloopt het proces? Laat zien dat er met zorg en aandacht gewerkt wordt, dat er mensen aan te pas komen. Goede website fotografie ondersteunt wat jij op je site aan je doelgroep vertelt.

Tip 2: Zorg voor persoonlijke foto’s

Jouw potentiële klant wil contact met jou (jullie) maken en een goed gevoel krijgen bij jouw (jullie) werkwijze. Zorg dat jij je verhaal mooi in beelden ‘vangt’ en maak dynamische sfeerbeelden van jouw mensen op de vloer.

Er zijn tegenwoordig veel sites waarvan je gratis foto’s kunt downloaden. Deze foto’s zijn vrij onpersoonlijk en worden door meerdere bedrijven gebruikt. Niet erg origineel dus. Ook zijn veel zakelijke stockfoto’s ongeloofwaardig. Niemand gelooft dat die Amerikaanse mevrouw met headset echt bij jou werkt.

Hieronder de website van Van Brug Software, met foto’s door Fotograaf Ilse

Tip 3: Houd bij headerfoto’s rekening met tekstruimte

Vooral bij headerfoto’s is het goed om rekening te houden met ruimte voor tekst. Zo kun je bij het fotograferen bijvoorbeeld zorgen voor een onscherp gedeelte of een ‘lege ruimte’ links of rechts. Rekening houden met tekstruimte zorgt voor goed leesbare teksten die er mooi uitspringen op je site.

Tip 4: Focus op scherptediepte bij website fotografie: kies wat je wilt laten zien

Als je met je foto een product, detail of persoon wilt laten zien, fotografeer deze dan scherp, maar laat de omgeving dan onscherp. Focus op wat belangrijk is. Hierdoor springt de persoon of het object er nog mooier uit op de foto. Dit zorgt voor een rustig beeld op je site zonder achtergronddrukte.

Tip 5: Let op de kijkrichting in foto’s

Onderzoek toont aan dat mensen kijken naar waar andere mensen kijken. Laat iemand op een foto dus kijken naar een actie die je bezoeker moet uitvoeren.
Natuurlijk met een grote glimlach, want dat geeft je bezoeker vertrouwen om de actie ook echt uit te voeren.

Bij website fotografie is het ook belangrijk dat mensen binnen je site kijken. Als iemand op een foto buiten je website kijkt of iets op een foto buiten je website gericht is, lijkt de informatie op je site minder belangrijk.

Tip 6: Houd rekening met de kleuren van je site (huisstijl)

Het is voor een uniforme uitstraling van je site mooi om de kleuren van je huisstijl terug te laten komen in je foto’s. Denk bijvoorbeeld aan een item dat iemand vast heeft in de kleur van je huisstijl. Ook kan het mooi uitpakken als je de kleren van medewerkers afstemt op de kleuren van je logo.

Rustig ogende kleding (geen drukke streepjes of patronen) zorgen voor een rustige uitstraling op je website. Trek ook geen kleding aan met grote teksten. Dit leidt namelijk erg af.

Tip 7: Zorg dat foto’s op je website niet te groot zijn

Foto’s die je met een toestel maakt zijn veel te groot voor internet. Grote (zware) foto’s maken je website traag. Een browser moet dan veel moeite doen om een foto op te laden. Je ziet dan vaak ook een foto in lagen tevoorschijn komen na het aanklikken van een pagina.

Maximaal 150 kB voor een foto is groot genoeg voor je website. Een foto van een fototoestel is al snel 5 mb. Als je bedenkt dat dit 5000 kB is, begrijp je vast hoe zwaar zo’n foto voor je site is. Hij is 4850 kB te zwaar!

Verklein een foto naar een breedte van 1000 pixels. Elke computer heeft hier wel een programma voor. Proportioneel schaalt de hoogte mee in het programma.

Voor een headerfoto is 1200 pixels een geschikte breedte.

Tip 8: Denk aan zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zorg dat je zoekwoord, het onderwerp waar je online op gevonden wilt worden, in de titel van je foto staat voordat je hem naar je site upload. Een titel als ‘IMAGE0346’ zegt Google niet zo veel bij het scannen van je site.

Ook is het verstandig om je zoekwoord in de alt-tekst van je foto te verwerken. Dit kan als de foto in de mediabibliotheek van je site staat of via het potloodje als je foto eenmaal geplaatst is op een pagina.

De alt-tekst vertelt Google wat er op een foto te zien is en komt in beeld als de foto niet laadt. Omdat een speciaal programma deze tekst voor blinden en slechtzienden voorleest, is het naast het verwerken van de zoekterm ook belangrijk om te vermelden wat er op de foto te zien is.

Het mooie van bovenstaande is dat je foto’s ook sneller voor de dag komen in Google Afbeeldingen. Eén klik op die foto en een bezoeker gaat meteen naar jouw pagina waar die foto op staat.

Voorbeelden van website’s waarbij door Fotograaf Ilse de website fotografie is verzorgd:

 

Vragen of opmerkingen over website fotografie

Heb je nog vragen of opmerkingen over deze blog? Neem gerust contact met me op. Dit kan door te bellen naar 06 2375 8133 of te mailen naar info@fotograafilse.nl.

Ik ben benieuwd!

Uiteraard mag je me altijd inschakelen voor persoonlijke website fotografie van zeer hoge kwaliteit

 

Wordt het tijd dat jouw team eens echt mooi op de foto gaat? Dat je doelgroep op een leuke manier kennismaakt met de mensen achter je bedrijf? Klanten doen zaken met mensen en niet met een bedrijf. Je wilt dan zeker niet stijf overkomen. Lees daarom in deze blog over vijf belangrijke zaken waar je […]

Zijn de foto’s op je website sterk verouderd of passen ze niet meer bij wat jij wilt uitstralen? Start je net een onderneming en wil je tekstversterkende foto’s die je doelgroep aanspreken? Lees in mijn artikel 8 tips waar je op moet letten bij goede website fotografie. Tip 1: Laat zien wat jij kunt betekenen […]

Vacature

29 augustus 2019

Herken jij deze symbolen? Dan ben ik opzoek naar jou! Ben je fotograaf en heb je af en toe een paar uurtjes over? Of weet jij alles van fotobewerking? Specialist in Lightroom en Photoshop? Mooi! Stuur me een mailtje! Ik ben op zoek naar iemand die uit alle foto’s die ik tijdens een zakelijke fotoshoot […]

UVON IJssel-Vecht is een zakelijk netwerk van vrouwelijke ondernemers. Afgelopen dinsdag hadden ze een prachtig evenement georganiseerd, een open avond in de IJsseltoren te Zwolle. Het was gezellig, er werd genetwerkt, het eten was verrukkelijk en het hoogtepunt: Zarayda Groenhart was gastspreker! Wat een inspirerende, mooie vrouw! Kortom: een hele succesvolle avond waar we mooi op terug kunnen kijken. Wil […]