Nog vaak kom ik op LinkedIn profielfoto’s tegen die niet echt zakelijk te noemen zijn.
Terwijl het toch het belangrijkste onderdeel van je LinkedIn profiel is. Met een niet professionele foto kom je als bedrijf ook niet echt professioneel over. Wil jij beter bij je doelgroep in beeld verschijnen op LinkedIn? Zodat ze vertrouwen in je krijgen en contact opnemen? Lees dan in deze blog de negen belangrijkste punten waarop je moet letten bij het maken van een goede zakelijke foto voor LinkedIn.

Zorg voor een glimlach

Een glimlach is drempelverlagend. Volgens onderzoek doen mensen eerder zaken met je als je lacht. Het schept vertrouwen, je straalt warmte uit en bent daardoor makkelijker te benaderen.

Kijk recht in de camera

Als je met iemand in gesprek bent kijk je hem of haar toch ook aan?
Het socialmedia-kanaal kent wel een half miljard leden. Zorg dat je ze recht aankijkt als ze je vinden.

Zorg voor een recente foto

Het kost je bij je eerste zakelijke ontmoeting direct al een stuk vertrouwen als je profielfoto niet overeenkomt met de werkelijkheid. Houd dus bijvoorbeeld rekening met een plotselinge verandering qua kapsel of haarkleur.

Vergroot een foto niet

Vergroot je foto niet voordat je hem upload, maar laad hem liever wat groter in. Je loopt anders het risico dat je foto onscherp wordt. Een heel grote foto eerst even verkleinen op je computer is prima.
LinkedIn snijdt je foto op precies de juiste afmeting. Mocht dit niet mooi uitvallen dan kun je je foto eerst wat verkleinen en weer uploaden.

Alleen je gezicht en schouders

Onderzoek wijst uit dat je gezicht en schouders, niets meer en niets minder, het ideale uitgangspunt zijn voor je profielfoto.
Op LinkedIn zijn veel foto’s te vinden waar mensen teveel op afstand zijn.

Zorg voor een heldere foto

Het klinkt logisch, maar toch komen donkere foto’s met schaduweffecten veelvuldig voor op LinkedIn. Het brengt een bepaalde vorm van duisterheid teweeg en dat is nou net wat je niet wilt. Is de helderheid te hoog dan kan dit een gek nepeffect hebben. Probeer dus te zorgen voor een heldere foto waar je hele gezicht goed op te zien is.

Alleen jij op de foto

Zorg dat het alleen om jou draait en dat er niets anders op de achtergrond of naast je te zien is. Dus ook geen foto waar jij uitgesneden bent en waar lichaamsdelen van je vrienden of vriendinnen op staan.

Wees jezelf

Zorg dat je je niet anders voordoet dan je bent. Heb je normaal nooit een stropdas om? Waarom er dan een omdoen voor je LinkedIn profielfoto? Draag kleding die je normaal ook zou aantrekken voor een zakelijke afspraak.

Zakelijke foto’s van je team op LinkedIn

Op LinkedIn staat het zeer professioneel, en rustig voor het oog, om je team op een uniforme manier, met eenzelfde achtergrond vast te leggen. Bijvoorbeeld met dezelfde kleur of de kleuren van de huisstijl.
Regelmatig zie ik foto’s van teams van bedrijven waarbij de achtergrond sterk verschilt. Het geeft een rommelige indruk.

Vragen over jouw zakelijke foto op LinkedIn?

Heb je nog vragen of opmerkingen over deze blog of wil je dat ik jouw LinkedIn profielfoto gratis check op bovengenoemde punten?
Neem gerust contact met me op. Dit kan door te bellen naar 06 2375 8133 of te mailen naar info@fotograafilse.nl.

 

Uiteraard mag je me altijd inschakelen om een zakelijke profielfoto voor LinkedIn te maken een foto die volledig past bij je bedrijfsidentiteit.

In veel bedrijven gebeurt het meeste werk op kantoor. In vergaderruimtes, achter de (beeld)schermen, digitaal. Maar aan de uitstraling van je kantoor, de aankleding, de onderlinge sfeer en de werkwijze kun je als kijker onbewust veel aflezen. Ook bij kantoor fotografie gaat het wat mij betreft om de mensen. Het kantoor moet leven. Ook is […]

Een opmerking die regelmatig voorbij komt bij de aanvraag voor een zakelijke fotoshoot. Ik sta dan op scherp, opzoek naar een ‘haakje’ waarmee we wel aan de slag kunnen. Ook tast ik af hoe ‘extreem’ het mag zijn… want alle medewerkers ‘uit hun comfortzone’ fotograferen is ook niet de bedoeling. Het is soms al spannend […]

Laten we beginnen bij het begin: een portretfoto gaat om het portret, de mens. Dus wat de achtergrond ook wordt, degene die erop staat is het belangrijkste. Daarom vindt ik persoonlijk dat de achtergrond niet teveel moet afleiden, zeker niet als er op de bedrijfswebsite 12 medewerkers bij elkaar komen te staan op een ‘over […]

Wat is storytelling? Storytelling betekent  “verhalen vertellen” en is van groot belang gebleken in het marketing- en communicatie-vak omdat men ontdekte dat een goed verhaal inspireert, emotie overbrengt, goed onthouden wordt, je publiek weet te overtuigen. Kenmerken die echt goud waard zijn als je beter wilt opvallen, als je relevanter en effectiever wilt zijn dan […]

Ja, je weet natuurlijk wel welk antwoord ik daar op heb 😉 Kies je nou die collega met talent voor fotografie of voor de professional? Ik snap het dilemma wel hoor. Die collega is een toffe peer of een leuke meid die echt slag heeft van fotograferen. Zulke mensen bestaan hoor, dat weet ik! Maar […]

Wat je als fotograaf voor de zorgsector eigenlijk wilt, is dat wat er tussen patiënt, cliënt en zorgverlener gebeurt vangen in een pakkend beeld. Want elk ziekenhuis, elke zorginstelling stelt de zorg voorop, maar de praktijk is weerbarstig: de aandacht die zorgverleners aan hun patiënten kunnen besteden staat onder druk.  Maar we weten ook allemaal […]

Kledingtips fotoshoot Spannend, bij de marketingafdeling is besloten dat er een fotograaf moet komen om de medewerkers te fotograferen. Ilse heet ze. Lijkt me wel een aardige meid. Anyway, je wilt er natuurlijk piekfijn uitzien, hmm, misschien nog maar even naar de kapper ook.  En toch die mooie blouse maar kopen…? Aan de andere kant: […]

Ik hoor nogal eens van mijn grotere opdrachtgevers dat afdelingen niet weten dat er vaak al foto’s van een bedrijfsfotograaf beschikbaar zijn in de organisatie. Dat dan iemand gaat knutselen met stockfoto’s of eigen fotomateriaal, terwijl er door de afdeling communicatie een prachtige serie bedrijfsfoto’s is gemaakt. Dat is dan natuurlijk wel een beetje jammer […]

Al meer dan een jaar stond een fotoreportage voor het nieuwe Deventer Ziekenhuis op mijn verlanglijstje. Het leek mij heel bijzonder om op deze locatie mensen in alledaagse ziekenhuissituaties vast te leggen. In januari was de communicatieafdeling van het ziekenhuis druk bezig met de nieuwe website die ze per 1 maart 2019 wilden lanceren. Via […]

Jouw doel bepaalt waar een bedrijfsfotograaf op inzoomt. Voor het aantrekken van nieuwe klanten laat je wat anders van je bedrijf zien dan voor het aantrekken van nieuwe medewerkers. Lees in deze blog de verschillende doeleinden van bedrijfsfotografie. Portretfotografie (persoonlijke bedrijfsfotografie) In de loop van de tijd verandert de samenstelling van je team. Er gaan […]

Wil je jouw werkproces en logistiek mooi in beelden vastleggen? Of jullie passie zo in beeld brengen dat het potentiële klanten een goed gevoel geeft? Het is belangrijk dat je doelgroep een goede indruk krijgt van hoe je producten tot stand komen en hoe het logistiek bij je geregeld is. Lees in deze blog het […]

Nog vaak kom ik op LinkedIn profielfoto’s tegen die niet echt zakelijk te noemen zijn. Terwijl het toch het belangrijkste onderdeel van je LinkedIn profiel is. Met een niet professionele foto kom je als bedrijf ook niet echt professioneel over. Wil jij beter bij je doelgroep in beeld verschijnen op LinkedIn? Zodat ze vertrouwen in […]

Wordt het tijd dat jouw team eens echt mooi op de foto gaat? Dat je doelgroep op een leuke manier kennismaakt met de mensen achter je bedrijf? Klanten doen zaken met mensen en niet met een bedrijf. Je wilt dan zeker niet stijf overkomen. Lees daarom in deze blog over vijf belangrijke zaken waar je […]

Zijn de foto’s op je website sterk verouderd of passen ze niet meer bij wat jij wilt uitstralen? Start je net een onderneming en wil je tekstversterkende foto’s die je doelgroep aanspreken? Lees in mijn artikel 8 tips waar je op moet letten bij goede website fotografie. Tip 1: Laat zien wat jij kunt betekenen […]

  • 1
  • 2